#MerAv vil gjøre idretten sunnere

Idrett og betydningen av sunt kosthold er uløselig knyttet til hverandre. Derfor arrangerte vi webinaret «#MerAv – På lag med Idretten» og satte fokus på hvordan man gjennom idretten kan gjøre det lettere å ta sunnere valg.

Det som er gledelig med #MerAv-konseptet er at det utelukkende handler om det vi skal gjøre mer av. Det i seg selv gir en positiv drivkraft og et enormt spillerom til å omfavne alle ideer som kan bidra til at flere får et sunnere og bedre kosthold.

Gikk du glipp av webinaret kan du se det her, mens presentasjonene finner du nederst på siden.

Under #MerAv-seminaret «På lag med idretten» poengterte flere av innlederne hvor vanskelig det kan være å endre kostholdsvaner i voksen alder. Det er derfor er av stor betydning å etablere møteplasser med barn og unge hvor sunt kosthold har en naturlig plass.

Under webinaret fortalte både BAMA, Sunn Idrett, Idrett for Alle om sine prosjekter for å nå ut til unge med gode kostholdsvaner.

– Vår tilstedeværelse handler om å vise at det går an å servere noe annet enn de vanlige kakene og bollene på idrettsarrangementer, og heller servere mer typisk treningsmat. Når vi serverer barna LERØY KIT ser vi at det er noe barna gjerne spiser, og det vil de ha mer av – også på andre arenaer.

Anne Hilde Midttveit, leder for ESG og kvalitet i Lerøy Seafood.

Pia Gulbrandsen fortalte at BAMA ved sitt Eat – move – sleep konsept jobber for å skape gode kostholdsvaner hos unge, blant annet ved å bruke forbildene og deres vaner og budskap til å nå ut til bredden. BAMA, som har sponset både ski- og fotballandslaget i en årrekke, har også benyttet seg av YouTubere og influencere for å nå ut til de yngre målgruppene.

Med både Erling Braut Haaland og Caroline Graham Hansen i sitt ambassadørkorps gjennom fotballandslaget har Eat Move Sleep konseptet hatt sterk utbredelse. Men ikke minst har de også sett god effekt ved å markere seg i nye kanaler og ved influencere som Randulle.

– Vi ser at barna lytter når de kjente idrettsprofilene snakker om sine kostholds, søvn og treningsvaner.   

Pia Gulbrandsen, direktør for kommunikasjon og samfunnskontakt i BAMA-gruppen

Vidar Riseth, sponsorsjef i Rema1000, fortalte at de i stor grad fulgte samme tankegang for sitt sponsorat med håndballandslaget der de har brukt Nora Mørk og Sander Sagosen som spydspissen – for deretter vise til profilenes ståsted som en paraply for å nå ut til bredden.

Beathe Lo, kategorisjef i fra Mesterbakeren fortalte om hvordan de hadde hatt suksess med sitt grove Idrett for alle brød, hvor 1 krone fra hvert brød går til lokale aktivitetstilbud for barn med nedsatt funksjonsevne. Brødet har bidratt til økt andel av grove brød.

Ungt Entreprenørskap på lag med #MerAv

Grete Ingeborg Nykkelmo har selv bakgrunnen fra toppidretten. Som administrerende direktør i Ungt Entreprenørskap skal organisasjonen jobbe mer målrettet for at ungdomsbedriftene skal kunne utvikle ideer og eksperimentere i universet skape sunn mat til unge.

Ungt Entreprenørskap når ut til 14 000 barn og unge gjennom sine elev- og ungdomsbedrifter.

Nykkelmo forteller at de unges særskilte engasjement for bærekraft og sunt kosthold, og at samarbeidet med #MerAv vil være en naturlig vei å gå for organisasjonen for å løfte betydningen av sjømat ytterligere.  

 Vi ser at når elevene selv får jobbe i praksis og lære gjennom å erfare, så er motivasjonen og engasjementet stort.

Grete Ingeborg Nykkelmo, Administrerende direktør, Ungt Entreprenørskap Norge

Presentasjonene fra webinaret finner du her:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.